onsdag 17 augusti 2016

Göteborg Open Sea Race 2016

Kontraster, läs om GOR 2016 och gå sedan och läs om våran segling på GOR 2015. Torsdagen den 11 augusti samlades 6/7 av besättningen för att tansportsegla till Göteborg och Frihamnen. Vi passade på att gå igenom procedurerna för revning och försegelbyte. Seglade med reacher och spinnaker så en bra genomkörare efter sommare och vi hade seglat på olika håll i besättningen så det kändes bra att svetsa ihop teamet igen. Sol och lätta vindar, en riktigt fin augustikväll allstå.
Härlig kvällssegling till Frihamnen under torsdagen.
 Men annat skulle det bli, regnet skulle komma under förmiddagen på fredagen och starten planerades till 16:30 och då skulle vi ha en medelvind över 10m/s från syd med regn till och från under hela racet. Routingen pekade på målgång mellan 7:30-8:00 och sista timmen skulle vinden minska under 10m/s. Som mest skulle vi se 12-13m/s i medelvind och det var före rundning av Kummelbank på väg upp mot Hätteberget.
Mikael Wassmur förbereder före starten.

 Vi startade bra vid nedre delen av linjen som låg längre fram men blev lite tidiga fram så inte med full fart. Lava gull en HP1030 lyckades pressa sig upp framför oss, vi valde att starta med rev. och tappade lite på det i början då vi fortfarande hade en del lä av Käringberget. Vi fick efter ett tag chansen att speeda till fri vind i lä om Lava gull. Blur seglade över oss från sin start längre upp på linjen. La Primera en Sunfast 3600 var också med och jagade. Vi rundade vid Hunnebådan som tvåa efter Blur och började nu en 4nm kryss mot Vinga innan vi kunde sätta kurs mot Skagen rev.
Efter den korta kryssen var vi fortfarande två med ungefär samma distans mellan oss och Blur.


Startskottet vid röda sten. Lady Godiva 2a från höger i bild Foto:GQSS
Lady Godivas spår
Nu började en lång bog mot Skagen och det skulle långsamt vrida imot men routingen trodde att man nästan skulle nå märket. Vis aav förra årets starka ström vid skagen ville jag inte komma in från norr utan heldre lägga slaget tidigt. Vinden gick imot tidigare än beräknat och efter någon timme ar vi hemma i skoten på kryss. Vi saatsade på att hålla farten med Blur och La Primera, det kostade några grader på höjden men fungerade bra och en mode vi gillar att köra när vi kan. Vi slog till och med ut revet någon halvtimme mellan regnskurarna, men sen kom det 24 knops vind igen (12m/s).
Blurs spår
 Vi talade om taktiken och då vi var långsam båt med uppe i topp så behövde vi ju inte ta några initiativ, då med tanke på slaget mot syd. När vi fick ett andra motvrid med vind från 250 grader tog jag ändå beslutet att slå först. Det var en miss. Först gick downhaulern till focken sönder. Då borde vi slagit tillbaka. Istället valde jag att laga det. Sedan överseglade vi oss mot märket och slog tillbaka för sent. Dessutom seglade vi sannolikt i kraftigare motström vilket stämde med grib filen. Jag måste bli bättre på att hålla mig till gameplan!
Det var det tidiga slaget söderut som vi tappade 10 minuter på.
För tillfället ganska bra väder, tidigt mot Skagen.


Bidevindsegling när den är som bäst.

Vi rundade Skagen rev 23:26 11 minuter efter Blur som var någon minut före La Primera. Det mesta tappade vi alltså på vårat slag söderut. Vid rundningen var det mörkt och först lyckades vi trassla till backstagen, jag slog tillbaks och när vi slog igen tappades fockskotet som fladdrade ut. Det han trassla sig till en stor boll innan vi fick kontroll på focken. Inte så mycket mörkersegling i bagaget alltså. Tappade nog inte så många sekunder på detta som det kan kännas för en rorsman och snart var vi ju hemskotade och gjorde bra fart igen.
Emma och Carina, våra grymma tjejer ombord styr och trimmar.
 Jag funderade flera gånger på att sätta upp våran genua reacher som vi går riktigt bra med på bogar som den mot Kummelbank men i byarna var vi över crossover och hade tvingats falla ner mot 125grader TWA så det kändes bättre att gå lite högre när det var lättare för att kunna gå på fart när den förväntade vindökningen skulle komma. Jag passade här på att gå ner och vila mig lite.
Låg och mös i kojen och kände hur vi susade iväg i farter över 10 knop. När vi började närma oss Kummelbank klädde jag på mig igen och gick upp och löste av Jens vid rodret. Vinden var upp mot 26 knop i byarna nu och vi låg ofta på farter över 10 knop, härligt att titta bakåt och se planingsvågen 3m bakom aktern som sällan kommer ikapp.
Vid Kummelbank gjorde vi en kovändning, slog istället för att gippa, nu gick det bra förutom en override på backstagswinchen, det var det där med mörkersegling. Lovar till bidevind en snabbis så har vi löst overriden. Kummelbank rundar vi 02:30. Enligt rapporten tappade vi 9 minuter på Blur på 29nm, 3min/h är ungefär 5% långsamare, men då är det nog ingen av oss som pressar 100% i det ostadiga vädret.
Kurs rakt norrut mot Hätteberget och runt 100-115 TWA. Fortsatt bra farter på över 10knop. Jens han sätta sig vid mig och säga att det här vill man ju inte att det skall ta slut det är ju hur nice som helst. Sedan smäller det 03:05, position N57 33 E11 24. Det känns som att vi seglar på en pressening eller något, jag tappar styförmågan och efter några sekunder släpper det. Jag hinner säga att vi nog seglat på något men konstaterar att jag inte har någon styrning och rodret är verkningslöst. Race over för oss här. Hur vi handskar med roderhaveriet får jag vänta med. Men jag vill tacka för att vi har Sjöräddningssällskapet och speciellt besättnigen på räddningskryssaren Märta Colin från Rörö.
Märta håller ett vakande öka på oss när vi går mellan Trubaduren och Vinga utan roder.

Vid Hunnebådan klarade vi inte längre hålla kurs mot Öckerö utan tog imot trossen från Märta som hjälpte oss ihamn.
Berättelsen om roderhaveriet här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar